FiBO Players

Barokkiyhtye

Barokkiyhtye

Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO)

Tilausteoksia periodisoittimille, tulkintoja perinteisestä ohjelmistosta, rohkeita ja innovatiivisia työskentelytapoja, ainutlaatuisia konsepteja, jotka houkuttelevat erilaisia yleisöjä – FiBO tarjoaa kaiken tämän ja on samalla vaikutusvaltainen toimija pohjoismaisella kulttuurikentällä.

Vuonna 1989 perustettu Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) on vakiinnuttanut asemansa osaksi suomalaista orkesterikenttää. FiBO on vuosien saatossa työskennellyt alan merkittävimpien solistien ja liidereiden kanssa monipuolisen ohjelmiston parissa. Ytimessä on barokkimusiikki, mutta orkesteri tarttuu usein myös muiden aikakausien teoksiin varhaisbarokista aina varhaisromantiikkaan asti. FiBO soittaa myös barokki-orkesterille sävellettyä uutta musiikkia ja on kantaesittänyt useita tilaamiaan teoksia. Ydinkokoonpanon muusikot esiintyvät usein myös kamarimuusikkoina. Laajimmillaan orkesteria kuullaan sinfoniaohjelmiston parissa tai oopperaesityksissä.

Suomalaisella barokkiorkesterilla on oma konserttisarja Helsingin Ritarihuoneen juhlavassa ympäristössä, mutta se kiertää lisäksi laajasti ympäri Suomea. FiBO on esiintynyt useaan otteeseen kaikilla Suomen merkittävimmillä festivaaleilla, kuten Helsingin juhlaviikoilla, Kuhmon kamarimusiikissa ja Turun musiikkijuhlilla. Kansain-välisistä konserttiareenoista tutuimmiksi ovat tulleet saksalaiset, itävaltalaiset ja pohjoisen alueen salit.

Suomalainen barokkiorkesteri on ollut koko historiansa ajan monella tavalla edellä-kävijä. Kuudennen kerroksen orkesteri -nimellä perustetulla orkesterilla oli aluksi tärkeä rooli barokkiliikkeen tuomisessa Suomeen. Orkesterin taidokkaat esitykset, luova ohjelmistosuunnittelu ja kekseliäät konseptit, kuten FiBO Collegium -yleisö-työryhmän työ, ovat herättäneet konserttijärjestäjien huomiota Suomessa ja ulkomailla. Lisääntynyt taloudellinen tuki kotimaassa, suosion kasvu ja huomionosoitukset, kuten Vuoden musiikkiteko- ja Vuoden levy -palkinnot, rohkaisevat FiBOa kulkemaan entistäkin innokkaammin omaa polkuaan.

Loppuvuodesta 2017 ilmestynyt FiBO Records -sarjan ensilevy Moramoramor on saanut erinomaisen vastaanoton. Se sisältää Johann Sebastian Bachin kolmannen ja viidennen Brandenburgilaisen konserton, Vivaldin konserttoja orkesterin omin solistein ja Jukka Tiensuun Moran, ensimmäisen suomalaisen suurelle barokkiorkesterille sävelletyn teoksen. Levyn voi ostaa FiBOn omasta verkkokaupasta.

FiBO Players on FiBOn kamarimusiikkikokoonpano.

FiBO Players

Minna Nyberg on aina halunnut oppia uutta ja haastaa itsensä. Nuoruusvuosina hänen kiinnostuksensa oli vahvasti popkulttuurissa: Madonna oli hänen suuri idolinsa, break dance ja street dance olivat hauskoja harrastuksia. Kun Minna oli aloittanut laulutuntien ottamisen, kävi kuitenkin pian ilmi, että hänestä tulisi parempi klassinen laulaja kuin poplaulaja. Tämä avasi hänen silmänsä klassiselle musiikille ja vei hänet saman tien barokkimusiikin ihastuttavaan maailmaan. Vuodesta 2013 Minna on opiskellut barokin gestiikkaa Sigrid T’Hooftin johdolla Belgiassa ja nauttii kovasti sukeltamisesta barokin gestiikan maagiseen maailmaan ja sen tuomisesta nykypäivään.

Sigrid T’Hooft on belgialainen periodiohjaaja, koreografi ja opettaja. Viimeisen 15 vuoden aikana hän on ohjannut yli 25 oopperaa ympäri Eurooppaa, tehnyt koreografioita oman barokkitanssiryhmänsä Corpo Baroccon kanssa ja useita konsertteja ”mise-en-geste”. T’Hooft on myös arvostettu esitelmöitsijä kansainvälisissä tiedekonferensseissa ja vieraileva opettaja useissa eurooppalaisissa oppilaitoksissa.

Jani Sunnarborg lopetti kilpatanssin 16-vuotiaana antaakseen tilaa musiikille ja fagotinsoitolle, josta oli tuleva ammatti. 21-vuotiaana musiikin ylioppilaana Jani lopetti tykkänään nykyaikaisen fagotin soiton ja lähti Hollantiin ja Ranskaan erikoistumaan historiallisiin fagotteihin ja vanhemman musiikin esityskäytäntöihin. Mielenkiintoisia töitä on nyt Suomessa ja Euroopassa, jopa hieman opetusta Sibelius-Akatemiassa. Vaikka fagotinsoitto onkin ihanaa, tanssia oli kuitenkin aina ikävä. Onneksi se tuli takaisin Janin elämään myöhemmällä iällä barokkitanssin muodossa.

Anthony Marini on Suomeen kotiutunut yhdysvaltalainen barokkiviulisti, joka kiertää maailmaa jakamassa rakkauttaan vanhaa musiikkia kohtaan. Anthony oli edellisessä elämässään tietokoneohjelmoija, mutta vuonna 2010 hän muutti Eurooppaan ja on sittemmin laajentanut maailmankuvaansa Suomessa, Ranskassa ja muualla niin klassisen musiikin kuin kansanmusiikinkin parissa, käsissään viulu, viola da gamba, avainviulu tai viola d’amore. Anthony on soittanut ympäri maailmaa lahjakkaiden kollegojen kanssa, ja monikulttuurisuus on aina läsnä hänen esiintymisissään.

Louna Hosia osaa ja jaksaa katsella tanssimista vaikka kuinka ja nauttii siitä kovasti!  Myös Louna osaa soittaa barokkiselloa liikkeen taustalle, kiitos siitä kuuluu Markku Luolajan-Mikkolalle, Lauri Pulakalle, Bruno Cocset’lle ja kaikille upeille kollegoille! On kovin ihanaa yhdistää tätä kaunista ranskalaista musiikkia liikkeeseen, niin tanssiin kuin gestiikkaan näiden upeiden ihmisten seurassa.

Annamari Pölhö olisi pienenä halunnut balettikouluun, mutta vanhemmat laittoivat hänet muskariin. Sittemmin Annamari on harrastanut steppausta, irlantilaistansseja, salsaa ja uusimpana lajivaltauksenaan lavatansseja. Ammatikseen Annamari on julistanut barokkimusiikin ja yhteismusisoinnin ilosanomaa niin estradeilla ympäri maailmaa kuin pedagogina eri puolilla Suomea. Erityisen lähellä hänen sydäntään on työskentely sekä lasten että seniorien kanssa.