FESTIVALBLOGG

Vid musikens källor – I konsertserien I barockens labyrinters öppningskonsert möts italiensk barock och finsk folkmusik

Konsertserien I barockens labyrinter inleds torsdagen den 10 juni 2021 i FBK-huset i Pargas. Vid kvällens konsert möts finsk folkmusik och italiensk barock då den internationellt kända mezzosopranen Virpi Räisänen och runosångaren Taito Hoffrén, tillsammans med musiker från Finländska barockorkestern och några spelmän, för publiken till musikens källor.

I konserten Världens födelse studeras en av barockmusikens grundtankar, kopplingen mellan tal och musik. Om musiken under renässansen ljöd av världsalltets abstrakta och universella strukturer kom den enskilda människan med alla sina känslor att stå i centrum av musiken vid inträdet till 1600-talet.

Idén om musikens magiska makt återspeglas också i det finska nationaleposet Kalevala

vars centralfigur Väinämöinen äger sångens och spelandets märkliga kraft. Väinämöinen har en hel del gemensamt med den antika mytologins Orfeus; den mytomspunne sångaren som lyckades trollbinda både naturen och människorna och övertala självaste dödsrikets härskare att ge honom hans döda hustru Eurydike tillbaka.

I augusti musik för hemmen, i september en storsatsning och i oktober drama

Konsertserien I barockens labyrinter sträcker sig i år över flera månader: juni, augusti, september och oktober. I augusti har vi Musik i kammaren-evenemanget för hela familjen i Pargas hembygdsmuseum: museiguiden Magnus Sundman berättar om det lokala livet på 1700-talet medan klavikordisten Päivi Vesalainen och violinisten Anna Rainio spelar kammarmusik från samma tid som komponerats särskilt med tanke på hemmen.

I september står storsatsningen under 2021 i tur: Orkester Nords första besök någonsin i Finland. Orkester Nord framför 1600-tals sakral musik av den i Böhmen födde Augustin Pfleger. I verket som bär namnet Kristi liv och lidande har Orkester Nord samlat ihop musiker från olika delar av Europa till en förstklassig vokalensemble. Sångarna ackompanjeras av en instrumentalensemble bestående av en grupp violiner och continuo utökad med bl.a. tre viola da gambor och något mera sällsynta instrument såsom lirone och psaltare.

Vid konserten i oktober väcker Elina Mustonen, skådespelare och cembalist, berättelser om kvinnor från tre olika tidsepoker till liv. Musikdramat Laura Maddalena handlar även om venetianska barnhem för flickor och berättelsen vimlar av historiska gestalter. Elina Mustonen har beställt texten och musiken av Eero Hämeenniemi och musikdramat uruppfördes 2020.

”Årets konsertserie bjuder på konserter med internationellt välrenommerade artister och jag kan rekommendera varenda en av dem. Året är speciellt för oss alla då både publiken och artisterna har väntat på live–tillfällen som på solens uppgång. Av den anledningen blir alla konserterna garanterat minnesvärda.” Så gläder sig konstnärliga ledaren för I barockens labyrinters konsertserie, Anna Rainio.

Tilläggsinformation, intervjuer och bilder
Maija Leino, producent
Konsertserien I barockens labyrinter
parbarock@gmail.com
0405968505

06.5.2020

XV I BAROCKENS LABYRINTER

En fläkt från Italien, stråkharpa och barockdans

Festivalen I barockens labyrinter firar sina 15 år i oktober 2019

Till den femtonde festivalen I barockens labyrinter, Åbolands enda festival för tidig musik, kommer många artister från Finland och Europa till Pargas. På programmet står en italiensk barocktrios konsert på Villa Furuvik, Finländska barockorkesterns kammarmusikensemble FiBO Players’ dansspäckade konsert på FBK-huset i Pargas, festivalens 15-årsjubileumskonsert i Pargas kyrka med de konstnärliga ledarna, Musica Vocale -kören och Ensemble Nylandia -barockorkester och slutligen en konsert på Malms skola med Avanti! -stråkharpa-ensemble och sopranen Tuuli Lindeberg.

Jubileumsårets festival inleds torsdagen den 3.10 på Villa Furuvik vars labyrintträdgård i tiden gav upphov till konsertserien. En trio ur den italienska barockorkestern Accademia Hermans kommer med en fascinerande fläkt från Rom vid sekelskiftet 1600–1700: konsertens medelpunkt är musik av tonsättaren och violinisten Arcangelo Corelli och dess inverkan på yngre tonsättare, hans elever Pietro Castrucci, Francesco Geminiani och Pietro Locatelli. I samband med konserten bjuds publiken på en guidad rundvandring i huset och kaffe med skumvin festen till ära.

På fredag den 4.10 får vi höra den Finländska barockorkesterns kammarmusikensemble FiBO Players på FBK-huset i Pargas, där franska tongångar förenas med dans och barockens gestik. Barockens musik bestod av gester, retoriska fragment, som vädjar till känslorna och vill berätta en historia. För att bekräfta dessa känslor tog sångaren till hjälp gester med händerna.   Till barocktidens dans hörde alltid att ge ett fullständigt uttryck åt musikens karaktärer. Den bestod i sin tur av namngivna serier av steg och händerna rörde sig enligt vissa regler, alltid med fokus på en harmonisk asymmetri. FiBO Players konsert Galen i dig! begrundar likheterna och skillnaderna mellan fransk instrumentalmusik, sång, fysiska scenspråk och scendansens gester.

På lördagens 15-årsjubileumskonsert hör vi I barockens labyrinters båda konstnärliga ledare blockflöjtisten Sunniva Fagerlund och violinisten Anna Rainio, Musica Vocale -kören som övar i Lundo under ledning av Tomi Satomaa samt Ensemble Nylandia -barockorkester under ledning av Matias Häkkinen. Den sistnämnda en sammanslutning bestående av den nya generationens barockmusiker, grundad i Helsingfors år 2009. Jubileumsbesättningen bjuder på en imponerande palett av tidig musik i Pargas medeltida stenkyrka, bl.a. en dubbelkonsert av J.S. Bach, en triosonat av Telemann och en kantat av Buxtehude.

På söndagens konsert med Avanti!-stråkharpa-ensemblen och sopranen Tuuli Lindeberg möter Kalevala och barocken varandra – och samtidigt Erik Bryggman som ritade den år 1953 färdigblivna skolan där konserten ges och framför allt Mikael Agricola som konserten på sätt och vis handlar om. Programmet tillförs en karelsk-finsk stämning dels genom de Kalevalainspirerade stråkharpa melodierna och dels genom Hämäläisten vanhat jumalat komponerad av Olli Virtaperko utgående från Mikael Agricolas text. Agricola for i tiden från lilla Pernå ut i vida världen för att studera och slutade till sist som biskop i Åbo stift och som det finska skriftspråkets fader. Denna konsert följer i hans spår med musikaliska steg allt från den finska stråkharpa-kulturen till den tyska, för dåtida studentkretsar välbekanta, folkliga musiken och andliga melodier som använder sig av Agricolas finska översättningar.

”Festprogrammet är mycket mångsidigt och ambitiöst. Festivalen har vuxit enormt under de senaste åren. Det har verkligen varit fint att se hur I barockens labyrinter har befäst sin ställning. Därför vågar vi numera ta lite risker”, konstaterar blockflöjtisten Sunniva Fagerlund som har varit festivalens konstnärliga ledare redan i tio år. Vid sidan av huvudkonserterna kommer det att ges skolkonserter, dagskonserter i servicecentra för äldre och pop-up-konserter i centrum av Pargas. ”De här extra konserterna har varit av stor betydelse för både festivalens artister och publiken”, konstaterar för sin del Anna Rainio som har varit konstnärlig ledare sedan år 2018. Från och med nästa år ligger ansvaret för den konstnärliga delen i sin helhet hos Rainio emedan Fagerlund avslutar sin uppgift efter jubileumsårets slut: ”Jag lämnar festivalen med lugn i sinnet. Jag vet att både festivalen och Anna kommer i goda händer ty festivalen har goda utsikter att ytterligare växa och utvecklas”, säger Fagerlund och tillägger: ”Ännu har vi dock mycket att göra och uppleva tillsammans under jubileumsårets festival.”

05.22.2018