Artister 2022

Baccano

Barockensemblen Baccano, som firar sitt tjugoårsjubileum, består av några av vårt lands främsta barockmusiker. Tillsammans och enskilt har ensemblens medlemmar uppträtt på de viktigaste finländska musikfestivalerna, gett konserter som medlemmar av olika ensembler runtom i Europa och arbetat som stämledare i vårt lands orkestrar för tidig musik. Baccano har i Finland uppträtt bland annat på Helsinki Early Music Festival, Sastamala Gregoriana, Orgelveckorna i Lahtis, Rauma Festivo, musikfestspelen i Hauho, musikveckorna i Oulais, Klang i kyrkan-festivalen i Helsingfors, Crusellveckan i Nystad, musikfestspelen Oulunsalo Soi, Vanda Barock, Orgeldagarna i Pargas, Suvisoitto i Sysmä, Kymijoen Lohisoitto samt i Musikhuset i Helsingfors, Tampere-talo i Tammerfors och Sellosalen i Esbo. Baccanos första skiva med barockmusik från Neapel publicerades på skivbolag Alba år 2011. Baccano har fått understöd för sin verksamhet av Finska Kulturfonden och Alfred Kordelins stiftelse.



Elina Rantamäki

Elina Rantamäki, sopran, är musikmagister från Sibelius-Akademin. Hon studerade sitt huvudämne sång för Päivi Heikinheimo och Marjut Hannula. I sitt arbete som kantor i Träskända finska församling utövar hon musik mångsidigt, från psalmsång till kyrkokonserter. Hon är en efterfrågad sopransolist i oratorier och passioner. Elina verkar som körledare för oratoriekören Canzonetta Nova och delar där med sig av sina tonbildningskunskaper till körmedlemmarna.



David Hackston

Brittisk-finländska kontratenoren David Hackston inledde sina musikstudier i Bradford-on-Avon, England. Senare har han studerat barocksång samt den tidiga musikens historia och uppförandepraxis vid yrkeshögskolan Metropolia under ledning av Tuuli Lindeberg och Teppo Lampela, samt vid Escola Superior de Música, Artes e Espectáculo (Porto, Portugal) för professor Magna Ferreira. David är ordinarie medlem i Helsingfors kammarkör och år 2010 var han med om att grunda sångensemblen The English Vocal Consort of Helsinki, vars repertoar fokuserar på engelsk renässans och romantik. Dessutom är han grundande medlem i barockoperaföreningen Orpheus’ Muses. Ett drygt år efter att föreningens grundades erhöll den priset Årets bragd inom tidig musik 2017 av Finlands förbund för tidig musik.

Vid sidan av oratorieörhängen som Messias och Johannespassionen har David sjungit flera sällsynta oratorier, bland dem Falvettis Il Diluvio Universale och Stradellas San Giovanni Battista. På operascenen har han sjungit Didymus parti i Händels sceniska oratorium Theodora, Ottone i Monteverdis Poppeas kröning samt framfört Purcells opera Dido och Aeneas vid ett flertal tillfällen. Tillsammans med lutenisten Mikko Ikäheimo har han gett konserter med fokus på John Dowland och hans samtida, på fransk air de cour-litteratur och spansk vihuela-repertoar från tidig renässanstid. David är speciellt intresserad av portugisisk polyfoni från 1500- och 1600-talet. Han uppträder regelbundet med ensemblen Arte Minima från Porto och har redigerat flera moderna editioner av anonyma portugisiska manuskript.

David sjunger också gärna samtida musik och som medlem av Helsingfors kammarkör har han framfört talrika körklassiker från 1900- och 2000-talet, bl.a. verk av Olivier Messiaen, Iannis Xenakis, Kaija Saariaho, Beat Furrer, Salvatore Sciarrino, Sampo Haapamäki och Eugene Birman. År 2022 spelade han in kontratenorpartiet i Kaija Saariahos Écho på skiva och var solist med Coro Gulbenkian vid uruppförandet av Eugene Birmans verk Os dias mais longos e os mais curtos i Lissabon. David har framfört Peter Maxwell Davies ikoniska verk Eight Songs for a Mad King vid ett flertal tillfällen både i Finland och utomlands. År 2019 sjöng han rollen som K i Juhani Nuorvalas efterlängtade mikrotonala opera Flash Flash, som handlar om konstnären Andy Warhols liv och död, samt Triplet 1:s roll vid Estlandspremiären av James MacMillans kammaropera Clemency under ledning av tonsättaren själv. I oktober 2021 sjöng han rollen som Reader 1 på kantonesiska vid uruppförandet av Tze Yeung Hos opera minn[i]e.



Mats Lillhannus

Mats Lillhannus är sångare specialiserad på tidig musik, musikskribent, musikredaktör och ljudtekniker, bosatt i Åbo.

Under många år var Lillhannus i första hand verksam som jazztrumpetist, men efterhand har sången tagit över huvudrollen. Efter magistersexamen i musikvetenskap år 2001 har han etablerat sig som professionell tenor med fokus på solistiska uppdrag likaväl som på ensemblesång.

Som solist trivs Lillhannus utmärkt i barockperiodens oratorier och kantater. J.S. Bachs passioner och övriga stora sakrala verk utgör hans kärnrepertoar, arior såväl som evangelistroller, men han har även framfört talrika andra verk av tonsättare som Händel, Buxtehude, Purcell, Schütz, Charpentier mfl.

Lillhannus har grundat flera ensembler under sin karriär. Den första av dem var vokalensemblen Camerata Aboensis, som under drygt 20 år fokuserat på renässansens sakrala polyfoni med hemort i Åbo domkyrka. De yngre ensemblerna Giardino Novo och The Cipriano Project, som i första hand intresserar sig för den världsliga musiken under renässansen, kom också till på Lillhannus initiativ, liksom kammarkören Key Ensemble. Därutöver har han medverkat i talrika ensembler både i Finland och utomlands, exempelvis Ensemble Petraloysio (Helsingfors), Helsingfors Kammarkör, Radiokören (Stockholm), Erik Westbergs Vokalensemble (Piteå), Ensemble SYD (Malmö) och Ars Nova Copenhagen. Lillhannus sjöng också i Radions Kammarkör under dess två sista verksamhetsår.

Utöver studierna i musikvetenskap har Lillhannus studerat sång privat under ledning av Veikko Kiiver i Stockholm och Evelyn Tubb i Basel. År 2010 utexaminerades han som MAS (Master of Advanced Studies) från studieprogrammet AVES (Advanced Vocal Ensemble Studies) vid Schola Cantorum Basiliensis under ledning av Anthony Rooley och Evelyn Tubb.

Som skribent är Lillhannus framför allt sysselsatt med konsertpresentationer för musikfestivaler runtom i Finland. Han är också intresserad av att upptäcka okända skatter i musikarkiven och redigerar därför flitigt musik från framför allt renässansen i modern notdräkt. Ett särskilt omnämnande förtjänar den fullständiga utgåvan av sångsamlingen Piae Cantiones, tryckt år 1582, som finns fritt tillgänglig på Lillhannus nätsida.

Den nyaste landvinningen i Lillhannus karriär är verksamheten som ljudtekniker. Fokus ligger även här på vokalmusik och annan akustisk musik. Lillhannus har ansvarat för inspelning och redigering av flera CD- skivor, bland annat kammarkören Key Ensembles flerfaldigt prisbelönta skivor.



Jussi Merikanto

Operasångaren och kreativa ledaren Jussi Merikanto blev musikmagister från Sibelius-Akademins operautbildning. Merikanto inledde sin karriär som utövande musiker i gosskören Cantores Minores, varefter han studerade klassisk solosång vid Kuopio konservatorium innan han flyttade över till Sibelius-Akademin.

Merikanto debuterade vid Finlands nationalopera våren 2009 som Papageno i Mozarts Trollflöjten. Åren 2013-2016 ingick Merikanto i solistgardet vid Finlands nationalopera som barytonsolist och som operasångare 2019-2021. Sin debut vid Nyslott operafestspel gjorde Merikanto 1992 i Mozarts Trollflöjten som en av de tre gossarna och sen dess har han gästat Nyslott i olika operor under många år. Förutom i operarollerna har Merikanto uppträtt i många kyrkliga verk, bl.a. i Bachs Johannespassion som bassolist under Peter Schreiers ledning samt i lied-recitaler i Finland och utomlands. Merikanto har även haft framgång i sångtävlingar, ss. i Merikanto-sångtävlingen vid Konstcentret Salmela, där han fick II pris 2009. År 2006 premierades han med stiftelsen Eero Rantalas stipendium i Timo Mustakallio-sångtävlingen.

Jussi Merikanto verkar för närvarande som verksamhetsledare för Orgelnatt och Aria-festivalen samt som konstnärlig ledare för Jorois Musikdagar och Nurmes Julmusik. Sedan hösten 2019 studerar Merikanto vid Sibelius-Akademins utbildningsprogram för konstförvaltning, Arts Management.



Mikko Ikäheimo

Mikko Ikäheimo är tredubbel musikmagister. Hans instrument var tidigare klassisk gitarr, men han har på senaste tiden koncentrerat sig på lutspel och andra historiska knäppinstrument. Vid sidan av continuospel och spel i ensembler uppträder Mikko också som solist. Förra året utkom Mikko nyaste CD som är producerad utgående från repertoaren i Per Brahes lutnotbok.



Musica Vocale

Kammarkören Musica Vocale består av 20-25 sångare och dess mål är körsång av hög kvalitet. Kören har framfört medelstora kyrkomusikverk (Schütz, Buxtehude, Bach, Mozart, Fauré, Pärt) och verk av mindre storlek från 1500-talet till nutidsmusik. I september 2017 uppfördes Mozarts Requiem vid festivalen I barockens labyrinter i Pargas tillsammans med FiBo. Våren 2018 gav kören en konsert i bl.a. Uppsala domkyrka. Sedan februari 2019 verkar kören inom Lundo församling. Våren 2019 medverkade kören i en konsert med ParBarock-ensemblen och i konserter med Candomino-kören. Kören leds av dess grundare Tomi Satomaa.

musicavocalelieto.fi



Anna Rainio

Anna Rainio har studerat violinspel vid Åbo Konservatorium och Helsingfors Metropolia Yrkeshögskola, barockviolinspel vid Sibelius-Akademin samt Kölns Musikhögskola. Hon tog sin A-examen med utmärkta vitsord och blev musikmagister vid Sibelius-Akademin sommaren 2014. Rainios mest betydelsefulla lärare är själva arbetet. Möjligheten att arbeta ihop med skickliga kolleger och sina egna förebilder samt med nya bekantskaper är mycket berikande och givande. Rainio verkar som aktiv free-lance-musiker i Finland och utomlands. Vid sidan av olika egna och kammarmusikprojekt spelar hon barockviolin i bl.a. Finländska barockorkestern, Helsingfors Barockorkester och Ensemble Nylandia. Hon har även regelbundet gästspelat i norska Trondheim Barokk–orkestern. Rainio verkar som en av ledarna för Collegium r.f. (f.d. Fibo Collegium) Seniorbarock-projektet vid Musikcentret ”Resonaari”. Anna undervisar dessutom i barockviolinspel och leder om somrarna kammarmusik vid CMAH:s kurser för tidig musik. Rainio gav sin debutkonsert i Konstuniversitetet Sibelius-Akademins Unga Artister–serie I januari 2017. Hon har verkat som konstnärlig ledare för I Barockens labyrinter-festivalen sedan år 2018. Anna Rainios musikerverksamhet stöds med medel från Vanda stad och Stiftelsen för musikens befrämjande MES under år 2019.



Tomi Satomaa

Tomi Satomaa är en av sin generations mest framträdande och mest mångsidiga organist och kyrkomusiker i Finland. För tillfället arbetar han som en aktivt konsertgivande organist, kantor (Lundo församling), körledare och orgelpedagog. Konserterna har fört Satomaa till de centrala orgelfestivalerna i Finland och som orgelsolist har han uppträtt i flera centraleuropeiska länder samt i Ryssland. Tomi Satomaas debutalbum Ramus virens olivarum (ALBA) utgavs på hösten 2016. Han har dessutom spelat in sin musik på YLE. Satomaas repertoar har på senaste tiden bestått av barocktidens musik och musik från 1900- och 2000-talen. Han har bl.a. uruppfört musik av Olli Kortekangas och Kari Tikka. Han var Organum-förbundets ordförande 2016-2019.

Som orgelpedagog är Tomi Satomaa en av de första som utvecklat orgelpedagogik för ungdomar i Finland. Satomaa har också föreläst om orgelpedagogik bl.a. på Sibeliusakademin samt tillverkat material och program som kan användas inom orgelpedagogiken.

Tomi Satomaa har lett kören Musica Vocale, Lieto sedan 2019, då den också grundades av honom. Kören har inom en kort tid blivit en kammarkör av hög standard. Kören har uppträtt med musik från 1500-talet ända till nutid. Huvudsakligen till körens repertoar hör medelstora verk inom kyrkomusiken, kompositörer som t.ex. J.S. Bach, D. Buxtehude, H. Schütz och A.Pärt.

Beredskapen till sitt jobb har Tomi Satomaa fått från Esbo musikinstitut, Candomino-kören och Sibeliusakademin. De viktigaste lärarna under hans karriär har varit hans egen far Tauno Satomaa och Kari Jussila.

www.tomisatomaa.fi

Tomi Satomaa har fått Pargas stads kulturpris 2017 och titeln Director Musices 2021.