Taiteilijat

Johannes-passiossa esiintyy Espoon Barokki ja Musica Vocale Tomi Satomaan johtamana. Konserttimestarina toimii Anna Rainio. Solisteja ovat Linnéa Sundfaer Casserly, Katariina Heikkilä, Simo Mäkinen, Mats Lillhannus, Veikko Vallinoja sekä Jussi Merikanto.

Tomi Satomaa

Director musices Tomi Satomaa kuuluu keskeisiin suomalaisiin kirkkomuusikoihin ja urkureihin. Hän työskentelee tällä hetkellä aktiivisesti konsertoivana urkurina, kanttorina Liedon seurakunnassa, kuoronjohtajana sekä urkupedagogina. Konsertit ovat vieneet Tomi Satomaata lukuisille suomalaisille urkufestivaaleille, ja urkusolistina hän on esiintynyt myös useissa Keski-Euroopan maissa sekä Virossa ja Venäjällä. Musica Vocalen perustaminen ja johtaminen ovat tuoneet Satomaan työskentelyyn myös vokaalimusiikin vahvasti mukaan. Levytykset, radionauhoitukset ja kantaesitykset ovat kuuluneet tiiviisti Satomaan musiikilliseen uraan. Suomalaisen urkutaiteen eteen Tomi Satomaa on myös työskennellyt toimiessaan Organum-seuran puheenjohtajana ja Organum-lehden päätoimittajana sekä Helsingin Urkupäivien taiteellisena johtajana vuosina.

Valmiudet työllensä Tomi Satomaa on saanut Espoon musiikkiopistosta, Candomino-kuorosta ja Sibelius-Akatemiasta. Tärkeimpinä opettajinaan uran varrella hänellä on ollut isänsä, musiikkineuvos Tauno Satomaa sekä professori Kari Jussila. 

Tomi Satomaa on saanut Paraisten kaupungin kulttuuripalkinnon 2017 sekä Director Musices -arvonimen 2021. 

www.tomisatomaa.fi

Musica Vocale

Kamarikuoro Musica Vocale ryhmäkuvassa

Kamarikuoro Musica Vocale on noin 20–25 laulajan ryhmä, joka yhdistää laulamisen ilon ja tinkimättömän taiteellisen laadun. Kuoro toimii pääasiassa Varsinais-Suomessa ja sen kotipaikka on Lieto. Kuoron ohjelmisto perustuu länsimaiseen taidemusiikkiin ja eri kokoisilla kirkkomusiikkiteoksilla on keskeinen rooli kuoron ohjelmistossa. Ohjelmistomme ulottuu renessanssisävellyksistä nykyajan musiikkiin. Myös suomalaisen kuoromusiikin teokset ovat keskeinen osa ohjelmistoamme. Vuonna 2023 Suomen kirkkomusiikkiliitto valitsi Musica Vocalen vuoden musiikkiryhmäksi. Kuoro on  tehnyt yhteistyötä huippuryhmien, kuten FiBon ja Candominon, kanssa. Musica Vocale on esiintynyt useasti Barokin labyrinteissä -festivaalilla ja toteuttanut konserttimatkan Ruotsiin.

Musica Vocale ilmentää ajattomuutta ja intohimoa myös visuaalisessa ilmeessään. Kuoron logo, suunniteltu Liedon keskiaikaisen kirkon henkeä ja klassisen musiikin kauneutta heijastellen, yhdistää perinteet ja modernin estetiikan. Kuoron slogan ”Puhtaasti. Sydämestä.” kiteyttää kuoron tinkimättömän asenteen musiikin sävelpuhtauteen ja tunteikkaaseen tulkintaan.

Kuoroa johtaa sen perustaja, Tomi Satomaa.

Musica Vocale
Kuva: Paula Linna-Soininen

Linnéa Sundfær Casserly

Linnéa_Signe-Fuglesten-Luksengard

Linnéa Sundfær Casserly on freelance-muusikko, joka jakaa aikansa Oslon ja Helsingin välillä. Hän aloitti alunperin kuorolaulusta nauttivana nokkahuilistina, mutta löysi soololaulun, kun häntä pyydettiin mukaan ensemblelaulu-projektiin Claudio Monteverdin ja Francesca Caccinin musiikin parissa. Tämä inspiroi häntä jatkamaan laulu- ja kuoronjohtamisopintoja.

Linnéa vaihtelee nyt vaivattomasti kahden instrumentin välillä ja duetoi mielellään myös itsensä kanssa, soittaen ja laulaen samanaikaisesti. Hän on kotonaan sekä nykymusiikin että vanhan musiikin parissa, ja hän on esiintynyt sopraanosolistina muun muassa Suomen Barokkiorkesterin ja norjalaisen Barokkanernen kanssa. Lisäksi hän laulaa solistina Helsingin kamarikuoron Grammy-palkitulla ”Reconnaissance”-levyllä.

Kuva: Signe Fuglested Luksengard

Katariina Heikkilä

Katariina_Kuva: Maria Jain

Pälkäneläissyntyinen mezzosopraano Katariina Heikkilä valmistui Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteriksi vuonna 2015. Hän teki debyyttinsä Suomen Kansallisoopperassa (SKO) vuonna 2012 Händelin Julius Caesarin Corneliana. Hänen muita roolejaan ovat mm. Mozartin Taikahuilun kolmas nainen (SKOB), Janáčekin Ovela ketun Lapák (SKOB), Saariahon Only the Sound Remainsin altto (SKOB), Menottin Konsulin Sihteeri (Sibelius-Akatemian ooppera), Monteverdin Orfeuksen kotiinpaluun Penelope (Orpheus’ muses) ja Brittenin The Rape of Lucretian Bianca (Opera Box).

Katariinan kirkkoteosohjelmistoon kuuluu mm. Bachin Matteuspassio, Johannespassio, H- mollimessu, Magnificat ja Jouluoratorio, Händelin Messias ja Jephtha, Mozartin Requiem, Verdin Requiem, Rossinin Petite Messe Solennelle ja Vivaldin Gloria.

Katariina on laulanut useissa Vaasa Baroquen produktioissa, joista viimeisimmässä tehtiin Suomen ensiesitys Chiara Margarita Cozzolanin teoksesta Vespro della beata Vergine. Tulevana kesänä Katariina vierailee toistamiseen Virossa Haapsalun Vanamuusika festivaaleilla.

Kuva: Maria Jain

Simo Mäkinen

Suomen Kansallisoopperan oopperalaulajana työskentelevä tenori Simo Mäkinen opiskeli laulua Sibelius-Akatemiassa Monica Groopin johdolla ja Susanna Ekenin oppilaana Tanskassa. Opintielle mahtuu lukuisia mestarikursseja, joista Aix en Provencen Mozart-akatemia tärkeimpänä mainittakoon.

Energisestä lavaesiintymisestään tunnettu Mäkinen debytoi Suomen Kansallisoopperassa vuonna 2010 Ilkka Kuusiston oopperassa Gabriel, tule takaisin! Tärkeimpinä oopperarooleina mainittakoon Albert Herring (SKO), Brighella (Ariadne auf Naxos, SKO ja Luxemburgin ooppera), Don Ottavio (Jyväskylän ooppera), Robert Kajanus/Aarre Merikanto (Ilmajoen musiikkijuhlat) sekä Remendado (Carmen, Savonlinnan Oopperajuhlat).

Kysyttynä konsertti-ja oratoriolaulajana Mäkinen on esiintynyt mm. Radion Sinfoniaorkesterin (I. Stravinsky: Les Noces ja Renard), Sinfonia Lahden, Tapiola Sinfoniettan, Jyväskylä Sinfonian, Oulu Sinfonian, Mikkelin kaupunginorkesterin, Vaasan kaupunginorkesterin ja Suomalaisen barokkiorkesterin solistina.

Naantalin musiikkijuhlilta alkanut liedyhteistyö Ralf Gothónin kanssa vei Mäkisen esiintymään 2016 ja 2018 Soulin Kansainvälisille musiikkifestivaaleille Etelä-Koreaan.

Levytyksiä Mäkinen on tehnyt YL:n, KYL:n, RSO:n sekä Jyväskylä Sinfonian kanssa. Lisäksi Mäkisen tulkitsemia uusia virsiä kuullaan säännöllisesti Ylen aalloilla.

Mats Lillhannus

Mats Lillhannus on erityisesti varhaiseen musiikkiin erikoistunut tenori, musiikkikirjailija ja toimittaja Turusta. Valmistuttuaan filosofian maisteriksi musiikkitieteessä vuonna 2001, hän on luonut uraa ammattilaulajana, työskennellen sekä solistina että yhtyelaulajana. Solistina hän nauttii erityisesti barokin kauden oratorioista ja kantaateista.

Lillhannus on työskennellyt monien kuorojen ja yhtyeiden kanssa, sekä Suomessa että ulkomailla, esim. Ensemble Petraloysio (Helsinki), Radiokören (Tukholma), Helsingin kamarikuoro, Erik Westbergs Vokalensemble (Piteå), Ensemble SYD (Malmö), Ars Nova Copenhagen ja Key Ensemble (Turku). Lillhannus oli Radion Kamarikuoron jäsen viimeisen kahden toimintavuoden aikana.

Musiikkitieteen opintojensa lisäksi, Lillhannus on opiskellut laulua yksityisesti Veikko Kiiverin (Tukholma), Evelyn Tubbin (Basel) ja Kevin Smithin (Malmö) johdolla. Vuonna 2010 hän valmistui Schola Cantorum Basiliensisin yhtyelaulu-ohjelmasta AVES (Advanced Vocal Ensemble Studies), pääopettajinaan Anthony Rooley ja Evelyn Tubb.

Jussi Merikanto

Oopperalaulaja ja luova johtaja Jussi Merikanto on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksesta. Esiintyvän taiteilijan uransa Merikanto aloitti Cantores Minores -poikakuorossa, minkä jälkeen hän opiskeli klassista yksinlaulua Kuopion konservatoriossa ennen siirtymistään Sibelius-Akatemiaan.

Suomen Kansallisoopperassa (SKOB) Merikanto teki debyyttinsä keväällä 2009 Mozartin Taikahuilun Papagenona. Vuosina 2013–2016 hän kuului SKOBn solistikuntaan baritonisolistina, ja vuosina 2019–2021 oopperalaulajana. Debytoituaan Savonlinnan oopperajuhlilla 1992 Mozartin Taikahuilussa yhtenä kolmesta pojasta Merikanto on vieraillut Savonlinnassa useina vuosina eri oopperoissa. 

Merikanto on esiintynyt myös lukuisissa kirkollisissa teoksissa, mm. Bachin Johannes-passion bassosolistina Peter Schreierin johdolla sekä lied-resitaaleissa Suomessa ja ulkomailla. Merikanto on saavuttanut menestystä laulukilpailuissa, mm. toinen palkinto Merikanto-laulukilpailussa 2009. Vuonna 2006 hänet palkittiin Timo Mustakallio -laulukilpailuissa Eero Rantalan rahaston stipendillä.

Merikanto toimii tällä hetkellä Turun Musiikkijuhlien toimitusjohtajana sekä Joroisten Musiikkipäivien ja Nurmeksen Joulumusiikin taiteellisena johtajana. Merikanto on opiskellut syksystä 2019 lähtien Sibelius-Akatemian Arts Management -koulutusohjelmassa ja on työskennellyt myös Urkuyö ja Aaria  -festivaalin toiminnanjohtajana.

Kuva: Merja Yeung

Veikko Vallinoja

Veikko Vallinoja on baritoni, jonka erityinen kiinnostuksen kohde on barokkimusiikki, laaja-alainen kiinnostus laulumusiikkiin yltää renessanssista nykymusiikkiin. Vallinojan laulutaival alkoi 9-vuotiaana Cantores Minores -poikakuorossa, jossa hän myöhemmin sai myös ensimmäiset solistitehtävät ja laulutunnit sekä tutustui suuriin kirkkomusiikkiteoksiin. Tällä hetkellä Vallinoja viimeistelee laulutaiteen opintojaan Sibelius-Akatemiassa, jossa hänen opettajiaan ovat olleet mm. Hannu Niemelä ja Erkki Rajamäki. 

Lappeenrannan laulukilpailussa 2023 Vallinoja sai toisen palkinnon sijoittuen miesten sarjan parhaaksi.  Hän on kysytty konsertti- ja kirkkomusiikkiteosten solisti.  Hän on esiintynyt useiden kotimaisten orkestereiden ja kuorojen, mm. Helsingin kaupunginorkesterin, Suomalaisen Barokkiorkesterin, Suomen Laulun ja Cantores Minoreksen solistina. 

Vallinoja on profiloitunut myös lied-laulajana. Pianisti Jussi Littusen kanssa hän on menestynyt mm. Helsinki Lied -kilpailussa ja Kööpenhaminan kansainvälisessä liedduokilpailussa. Duo sai vuonna 2022 Martin Wegeliuksen muisto -säätiön tunnustusapurahan. Vuonna 2023 Vallinoja oli mukana perustamassa Bach Collegium Helsinkiä, jonka tarkoitus on esittää ja tehdä tunnetuksi J. S. Bachin kantaatteja.

Oopperalavalla Vallinoja on nähty mm. Vicarin (Britten: Albert Herring, Sibelius-Akatemia 2020), Christoffer Taxellin (Tuomela: Karvalakkiooppera, Rovaniemi 2022), tohtori Falken (Strauss: Lepakko, Pori 2023) ja Kreivi Almavivan (Mozart: Figaron häät, Metropolian musiikki 2025) rooleissa.

Kuva: Tuomas Tenkanen

Anna Rainio

Anna Rainio on opiskellut viulunsoittoa Turun konservatoriossa ja Helsingin Metropolia AMK:ssa sekä barokkiviulunsoittoa Kölnin Musiikkikorkeakoulussa ja Sibelius-Akatemiassa. Hän on valmistunut Musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta v. 2014.

Rainio työskentelee monipuolisesti musiikin saralla. Hän on soittanut barokkiviulua useissa vanhan musiikin yhtyeissä ja orkestereissa Suomessa ja ulkomailla, toimien myös liiderinä ja konserttimestarina useissa produktioissa. Pedagogina toimiminen on hänelle sydämen asia. Tällä hetkellä Rainio hoitaa päivätyönään viulunsoiton lehtorin virkaa Lapin musiikki- ja tanssiopistossa Rovaniemen ja Sodankylän toimipisteissä.

Ensikonserttinsa Rainio piti Sibelius-Akatemian Nuoret Taiteilijat -sarjassa tammikuussa 2017 Musiikkitalon Organo-salissa. Hän toimi Barokin labyrinteissä -festivaalin taiteellisena johtajana vuosina 2018 – 2022.

Vapaa-ajallaan Rainio nauttii erityisesti tuntureilla hiihtämisestä, pyöräilemisestä ja patikoimisesta, vaikka kaipaakin meren tuoksua ja lapsuusmaisemiaan saaristossa. Johannes-passio on hänelle maailman kauneinta ja rakkainta musiikkia. Passioperinne on kulkenut vahvasti elämässä mukana jo lapsuuskodista lähtien. Vaikka esityskertoja on vuosien varrella kertynyt kymmenittäin, Johannes-passio puhuttelee ja koskettaa aina yhtä voimakkaasti myös orkesterin viulusektion soittajaa.

Espoon barokki

Espoon barokki on espoolaisista ja Espoossa työskentelevistä vanhan musiikin ammattilaisista koostuva yhtye. Yhtyeen ensiesiintyminen tapahtui Espoon tuomiokirkossa vuonna 2015, minkä jälkeen Espoon barokki on esiintynyt lähes 40 eri paikassa ympäri Espoota sekä muilla paikkakunnilla, kuten Helsingissä, Vantaalla, Raaseporissa ja Urjalassa.

Yhtye on vieraillut useilla festivaaleilla, mm. Urkuyö ja aaria, Sastamala Gregoriana, Barokin labyrinteissä, VocalEspoo ja Musiikkia linnassa sekä Aurore-renessanssimusiikkijuhlilla. Espoon barokki tekee säännöllisesti yhteistyötä Espoon, Kauniaisten ja Vantaan seurakuntien kanssa. Yhteistyötä on tehty myös monien kuorojen ja lauluyhtyeiden kanssa, joista mainittakoon Lumen Valo, Suomalainen kamarikuoro, Candomino ja EMO Ensemble. Syksyllä 2019 starttasi Espoon barokin järjestämä festivaali, Espoon barokkipäivät, joka järjestetään vuosittain eri kaupunginosassa.