XV BAROKIN LABYRINTEISSÄ

Tuulahdus Italiasta, jouhikoita ja barokkitanssia
Barokin Labyrinteissä -festivaali juhlii 15-vuotista taivaltaan lokakuussa 2019

Viidestoista Barokin Labyrinteissä -festivaali, Turunmaan ainoa vanhan musiikin festivaali, tuo Paraisille lokakuussa useita taiteilijoita ympäri Suomea ja Eurooppaa. Ohjelmassa on italialaisen barokkitrion kartanokonsertti Furuvikissa, Suomalaisen barokkiorkesterin kamarimusiikkiyhtyeen FiBo Playersin tanssintäyteinen konsertti VPK:n talolla, festivaalin 15-vuotisjuhlakonsertti taiteellisten johtajien, Musica Vocale -kuoron ja Ensemble Nylandia -barokkiorkesterin kanssa Paraisten kirkossa sekä Avanti!-jouhikkoyhtyeen ja sopraano Tuuli Lindebergin konsertti Malmin koululla.

Juhlavuoden festivaali avataan torstaina 3.10. Furuvikin kartanossa, jonka labyrinttipuutarhasta konserttisarja sai aikanaan alkunsa. Italialaisen Accademia Hermans -barokkiorkesterin soittajista muodostetun trion ohjelmassa on valloittava tuulahdus 1600- ja 1700-lukujen vaihteen Roomasta: konsertin keskiössä ovat säveltäjä ja viulisti Arcangelo Corellin musiikki ja sen vaikutukset nuorempiin säveltäjiin, hänen oppilaisiinsa Pietro Castrucciin, Francesci Geminiaaniin ja Pietro Locatelliin. Konsertin lomassa yleisölle tarjotaan opastettu kartanokierros, juhlakahvit ja kuohuvaa.

Perjantaina 4.10. Paraisten VPK:n talolla kuullaan Suomalaisen barokkiorkesterin kamarimusiikkiyhtyeen FiBO Playersin konsertti, jossa ranskalaiset sävelet yhdistyvät tanssiin ja barokkigestiikkaan. Barokin musiikki koostui eleistä, retorisista osasista, jotka pyrkivät vaikuttamaan tunteisiin ja kertomaan tarinaa. Noiden eleiden vahvistamiseksi laulajalta vaadittiin käsien eleitä. Myös barokin ajan tanssin tuli aina ilmaista täydellisesti musiikin karaktäärejä. Sekin koostui nimettävissä olevista askelsarjoista, ja kädet elehtivät tiettyjen sääntöjen mukaan huolehtien aina tasapainoisesta epäsymmetriasta. FiBO Playersin Hulluna sinuun! -konsertissa pohditaan, millaisia yhteyksiä ja eroavaisuuksia muodostuu ranskalaisen soitinmusiikin, laulumusiikin, fyysisen näyttämöilmaisun ja näyttämötanssin eleiden välille.

Lauantaisessa 15-vuotisjuhlakonsertissa kuullaan Barokin Labyrinteissä -festivaalin taiteellisia johtajia nokkahuilisti Sunniva Fagerlundia ja viulisti Anna Rainiota, Tomi Satomaan valmentamaa, Liedossa harjoittelevaa Musica Vocale -kuoroa ja Matias Häkkisen johtamaa Ensemble Nylandia -barokkiorkesteria, Helsingissä vuonna 2009 perustettua uuden sukupolven barokkimuusikoiden yhteenliittymää. Juhlakokoonpano tuo Paraisten keskiaikaiseen kivikirkkoon monipuolisen kattauksen vanhaa musiikkia, muun muassa J.S. Bachin kaksoiskonserton, Telemannin triosonaatin ja Buxtehuden kantaatin.

Sunnuntaisessa Avanti!-jouhikkoyhtyeen ja sopraano Tuuli Lindebergin konsertissa Kalevala ja barokki kohtaavat toisensa – ja samalla Erik Bryggmanin, jonka suunnittelemassa, vuonna 1953 valmistuneessa koulussa konsertti järjestetään sekä ennen kaikkea Mikael Agricolan, jonka ympärille ohjelma on tavallaan rakennettu. Karjalais-suomalaista tunnelmaa ohjelmaan tuovat mm. kalevalaishenkiset jouhikkosävelmät ja toisaalta Olli Virtaperkon Mikael Agricolan tekstiin säveltämä Hämäläisten vanhat jumalat. Agricola lähti aikanaan pienestä Pernajasta suureen maailmaan opiskelemaan ja päätyi lopulta Turun piispaksi ja Suomen kirjakielen isäksi. Tämä konsertti seuraa hänen jalanjälkiään musiikillisin askelein suomalaisesta jouhikkoperinteestä saksalaiseen maalliseen, silloisten opiskelijapiirien tuntemaan musiikkiin ja hengellisiin sävelmiin, joissa on käytetty Agricolan omia suomennoksia.

”Juhlaohjelma on hyvin monipuolinen ja kunnianhimoinen. Festivaali on kasvanut viimeisten vuosien aikana valtavasti. On ollut tosi hienoa nähdä, miten Barokin labyrinteissä on vakiinnuttanut asemansa. Niinpä uskallamme nykyään ottaa vähän riskejä”, toteaa nokkahuilisti Sunniva Fagerlund, joka on toiminut festivaalin taiteellisena johtajana jo kymmenen vuotta. Pääkonserttien lisäksi festivaalin ohjelmassa on koululaiskonsertteja, päiväkonsertteja ikäihmisten palvelukeskuksissa ja pop-up-konsertteja Paraisten keskustassa. ”Nämä lisäkonsertit ovat olleet hyvin merkityksellisiä niin festivaalin taiteilijoille kuin yleisöllekin”, toteaa puolestaan Anna Rainio, joka on toiminut festivaalin taiteellisena johtajana vuodesta 2018. Seuraavasta vuodesta alkaen festivaalin taiteellinen johto siirtyy kokonaan Rainiolle, sillä Fagerlund jättää tehtävänsä juhlavuoden päätyttyä: ”Jätän festivaalin todella rauhallisin mielin. Tiedän, että se jää hyviin käsiin, ja toisaalta tiedän, että Anna jää hyviin käsiin, sillä festivaalilla on hieno mahdollisuus kasvaa ja kehittyä edelleen”, toteaa Fagerlund ja jatkaa: ”Vielä meillä on kuitenkin paljon yhteistä tehtävää ja koettavaa edessä juhlavuoden festivaalin merkeissä.”